Hääletu (Kuveit-Liibanon-Süüria)

Meeskond

Autor ja lavastaja Sulayman Al Bassam

Stsenograaf ja valguskuntsnik Eric Soyer

Muusikaline kujundus Two or the Dragon

Trupijuht ja subtitreerija Wafa Al Fraheen

Produtsent Oussama Jamei

Etenduse juht Chaminda Kiralage

Laval: Hala Omran, Abed Kobeissi, Ali Hout

Kestus: 1 h
Keel: araabia
Subtiitrid: eesti, inglise, vene

“Hääletu” on kaasaegse Araabia teatri auhinnatud kontsert-etendus. Sulayman Al Bassam on üks juhtivaid Araabia lavastajaid ja näitekirjanikke, kelle looming käsitleb nii ühiskondlikke kui individuaalseid lugusid. 

Lavastus põimib omavahel elava muusika, vaikuse ja poeetilise keele, luues võimaluse nii hääletuks vastupanuks kui kuulamiseks. “Hääletu” on manifest, küsides, milline on kunstilise vastupanu vorm maailmas, kus vägivalla eskaleerumine ja infomüra on muutunud igapäevaseks. Ajal, mil traditsiooniline kriitika ei pruugi enam toimida, tuleb kasutada teistsuguseid vahendeid ja seda “Hääletu” meile pakubki.

*”Hääletu” rolli eest on Hala Omran saanud 2023. aastal parima naisnäitleja auhinna.

*2023. aasta Kairo rahvusvahel teatrifestivalil pälvis “Hääletu” parima dramaturgia auhinna. 

Lisainformatsioon: https://www.sabab.org/mute /

Kuula Two or the Dragon muusikat: https://soundcloud.com/two-or-the-dragon

Vaata lisaks! Autor ja lavastaja Sulayman Al Bassam räägib “Hääletu” loomisest.

1. Miks Sa valisid just sellise teema? Kuidas on see mõjutanud Sinu tööd ja elu?

“Hääletu” on teatrilavastus, mis uurib kunstilise vastupanu mõistet. See teos asetub suure inimtragöödia taustale –  Beiruti sadama plahvatus augustis 2020. Lavastuse aluseks olev monoloog on pikk ja mõtisklev uurimus sellest, mida tähendab olla kunstnik (eelkõige teatrikunstnik), kes seisab silmitsi tohutu vägivallaga. Etenduse vorm ja ülesehitus püüavad teadlikult lõhkuda traditsioonilise teatri norme ning kombata klassikalise dramaturgia piire. See lavastus on sügavalt mõjutanud ka minu loomingut, sundides mind küsima, kuidas me defineerime teatrikunsti. Samuti otsima radikaalsemaid viise publikuga suhestumiseks – ootusi lõhkudes ja kunstilise väljenduse piire nihutades.

Etendus toob kokku kunstnikud Kuveidist, Liibanonist, Süüriast ja Prantsusmaalt, mis loob ainulaadse mitmekesiste kultuuritaustade sulami.

2. Milliseid huvitavaid olukordi on etendused ja/või proovid endaga kaasa toonud? 

Üks eriti huvitav olukord tekkis lavastust ette valmistades. Me hakkasime ise kahtlema, mis žanriga me üldse tegeleme. Kas see on ikka teater? Loomisprotsessi igas etapis seadsime kahtluse alla etenduse vormi ja olemuse, mis sundis meid uurima ja katsetama väljaspool tavapärase teatri piire. Me seisime silmitsi ebakindlusega. Kuidas publik sellele ebatraditsioonilisele kogemusele reageerib? Selles ei ole klassikalist narratiivi. Esile tõusevad tekst, muusika ja valgus ning provokatsioonist saab lahutamatu osa suhtlusest vaatajaga. See pidev küsimine ja kahtlemine rikastas meie loomingulist protsessi ning kinnitas veelgi arusaama “Hääletust” kui kunstilise vastupanu vormist, mis esitab väljakutse tavapärasele teatrile.

3. Kas on veel midagi, mida publik teadma peaks?

“Hääletu” on pikaajalise koostöö värskeim tulemus, mis ühendab kunstilisi, muusikalisi ja näitlejatöid tegevaid meeskondi. Peaosatäitja Hala Omrani, stsenograaf Eric Soyeri ja lavastaja/dramaturgi Sulayman Al Bassami jaoks on see partnerlus kestnud üle kümne aasta ja hõlmanud enam kui kuut lavastust. Kõiki neid teoseid seob sügav suhestumine kaasaegse vägivallaga. Lavastuses “Hääletu” jõuab see teema uuele kunstilise abstraktsuse tasandile, luues ruumi mõtisklemiseks ja sisemiseks peegeldamiseks. See esitab väljakutse poliitilise kriitika tavapärastele lähenemistele ning pakub julget ja mõtlemapanevat teatrielamust.

4. Mida tähendab vabadus Sinu jaoks?

Minu jaoks tähendab vabadus võimalust katsetada ja vabaneda kohustusest edastada sidusat ning korralikku sõnumit. Ma usun, et publik, kes on  “Hääletut” vaatamas käinud peab seda ergastavaks!

Ajakava

Festivali programm:

Toetajad