Totalitaarne romanss (Eesti)
Meeskond
Lavastaja Hendrik Toompere jrKunstnik Epp Kubu
Valguskujundaja Priidu Adlas
Videokujundajad Epp Kubu ja Tauno Makke
Osades Tõnu Oja, Gert Raudsep, Kristo Viiding, Ester Kuntu, Andres
Puustusmaa, Gundars Āboliņš (Riia Uus Teater)
Maailmaesietendus.
Etendus on eesti keeles tõlkega vene ja inglise keelde.
Eesti keelde tõlkinud Ene Paaver ja Ilona Martson.
Vaba Lava ja Eesti Draamateatri koostöö. Lavastaja Hendrik Toompere jr.
15. augustil kell 19.00 avame teise Vabaduse festivali Marius Ivaskevičiuse uue näitemängu “Totalitaarne romanss” lavastatud lugemisega. Lugemise lavastab Hendrik Toompere jr.
Näidend, mille autor ei ole, nagu tavaliselt, sellest väljas, vaid sees, s.t. ühe tegelasena, räägib Tadžikistani totalitaarse valitsuse järjekordsest teatraalide massimõrvast 2022. aasta suvel. Tšingiz Aitmatovi väljamõeldud legendil põhinev näidend “Mankurt” keelustati seal vahetult enne esietendust. Üks näitleja arreteeriti ja saadeti kümneks aastaks vangi, teised sattusid ülekuulamistele ja kannatasid vaimse vägivalla all. Näidendi lavastanud legendaarne tadžiki lavastaja Barzu Abdurazzakov oli sunnitud taaskord kodumaalt lahkuma. “Totalitaarse romansi” aluseks on autori vestlus Barzuga kuus kuud pärast neid sündmusi. See on vestlus uute postsovetlike režiimide julmusest ja absurdsusest, lootusest muutustele ja lootusetusest muutuste suhtes, mis toimub teistes sarnase saatusega riikides, näiteks Venemaal või Valgevenes.
Barzu jutustus äratab autori mälus assotsiatsioone ja heidab ta koos publikuga stalinistlikku ajastusse, samas kui “mankurti” metafoor – see, kuidas kunagisest mässumeelsest vangist tehakse füüsilise ja vaimse vägivalla abil ideaalne ori, kes ei tea oma minevikku ja on koera kombel ustav oma peremehe suhtes – tõmbab paralleele katkiste kunstnike saatusega tolleaegses NSV Liidus. Keskseks paralleeliks on siin Mihhail Bulgakov, kes oma elu lõpus kirjutas Stalinit ülistava näidendi, mis lõppkokkuvõttes tegelikult tappis selle autori.
Samal ajal kui peategelased mõtisklevad mineviku ja oleviku lootusetu reaalsuse üle, täitub lava järk-järgult Bulgakovi romaanist “Meister ja Margarita” pärit kummaliste olenditega. See on Woland ja tema saatjaskond, kes on pärast sadat aastat tagasi Maale naasnud – ainus jõud, mis on võimeline olukorda muutma või vähemalt kaost tekitama. Absoluutne kurjus, mida inimesed ihkavad, kui tavalise inimkonna kannatlikkus saab otsa.